Svensk tekoindustris Grand Old Man, Reimar Westerlind 85 år, fortsätter att göra nya klipp för familjeägda boråsbaserade koncernen ACG Gruppens räkning. Nyligen tog han över konkursade sömnadsautomatillverkaren Kinna Automatic. Sedan dess har det företaget gått från noll i orderboken till slutsålt ända fram till april 2015. Reimar Westerlind är nöjd med affären:
Vi har precis levererat en sömnadautomat till Europas största tillverkare av täcken och kuddar, brittiska John Cotton, värt fem och en halv miljon kronor.
Bildtext: Reimar Westerlind 85 år, gör nya bolagsklipp för familjeägda företaget ACG Gruppen, som omsatte 300 miljoner kr förra året.
Kinna Automatic grundades 1977 har sedan dess tillverkat sömnadsautomater. I takt med att tekobranschen flyttade tillverkningen från Sverige följde bolaget med. Idag jobbar tio personer vid anläggningen i Kinna och omsättningsmålet för 2015 är 30 miljoner.
Försäljningschef Ulf Andrén säger att han är överraskad över hur bra det gått sedan ACG tog över konkursboet:
Vi har sett en trend, men att proppen skulle gå ut på detta viset hade jag aldrig kunnat förutse.
Ulf Andrén, pekar på flera fördelar med ACG Gruppen som ägare:
Stort industriellt kunnande inom textil- och konfektionsindustrin tack vare dotterbolaget ACG Nyström, som marknadsför avancerade system och maskiner från ledande leverantörer över hela världen. Det innebär stora synergieffekter för oss att sälja ännu mer på export.
Kinna Automatic är idag mest kända för sina sömnadsautomater, som kan bli upp till 30 meter långa, för täcken, kuddar och madrasser. Exportandelen är hela 98 procent idag.
Företaget utvecklar just nu en automat tillsammans med brittiska John Cotton, som ökar kapaciteten till åtta täcken i minuten jämfört med tidigare.
Enligt Ulf Andrén finns tillväxten för Kinna Automatic fortsatt främst i Europa:
Det beror på att det finns ett uppdämt investeringsbehov hos den tillverkande textilindustrin, dels för att vi ser en klar trend att fler och fler företag plockar hem tillverkning från Asien till Europa. Vi ser också positivt på det ökande automatiseringsbehovet i Kina. Det ger oss nya affärschanser.
För att klara en framtida expansion har tre tekniker nyanställts i Kinna.
Försäljning och marknadsföring sker via olika kanaler från agentnät runt om i världen till mässor och personliga kundbesök.
Enligt Ulf Andrén är Kinna Automatics framgångsfaktorer främst en ekonomiskt stark ägare som ger finansiell och teknik trygghet samt ett starkt produktutbud:
Vi kanske inte har de lägsta priserna, men på lång sikt det mest lönsamma alternativet för kunden.
Kinna Automatik är medlem i TEKO.